EIXOS DEL PROJECTE EDUCATIU
EIXOS DEL PROJECTE EDUCATIU
L'escola
pública ELS PINETONS
s'explica com a una gran comunitat que acull i acompanya a les persones que són
part de la mateixa, tant infants com adults. Des de la complexitat de la
convivència diària i l'aprenentatge compartit.
Som una escola dita de 3 línies
(vol dir que de cada edat/nivell hi ha 3 grups), per molt que -des de l'equip
de mestres- mai ho expressem en aquests termes, sinó que ens construïm com a
tres escoles compartint un mateix PROJECTE EDUCATIU.
En qualsevol cas, l'escola pública
ELS PINETONS és una escola gran que té una ferma voluntat de ser una GRAN
ESCOLA on
atendre educativament amb qualitat i dignitat a la infància dels 3 anys als 12
anys és l'objectiu fonamental de la nostra acció docent.
Tal vegada, per millorar les
relacions i les interaccions d'aquestes nenes i nens, així com dels processos
d'aprenentatges que desenvolupen, hem organitzat l'escola en TRES
ESCOLES PETITES (AIRE, TERRA, AIGUA)
en el marc d'un mateix PROJECTE EDUCATIU, promovent una identitat pròpia en el
ser i en el fer de cadascuna de "les
escoletes".
El Projecte Educatiu de l’escola
pública ELS PINETONS es construeix des d’uns eixos vertebradors que inspiren
l’acció educativa de l’equip de mestres, i es concreten així:
•concepte
i cultura d'infància
•confiança
•respecte
•compromís
•participació
democràtica
•transparència
i comunicació
•escola
pública
•ensenyar
i aprendre
•educació
de qualitat
Els criteris, recursos i
estratègies metodològiques que es
despleguen des d’aquests eixos vertebradors a l'escola estan concebuts per
fer-ne una reflexió i anàlisi davant de cada situació o proposta d'intervenció
educativa. Entenem que el més important en les
relacions educatives són el criteris que fem servir i el perquè els fem
servir en cada moment.
Considerem que aquests fonaments, que inspiren la vida i
l'acció educativa de l'equip de mestres
a la nostra escola, expressen amb claredat l'educació
de qualitat que
compartim amb infants i famílies -com a part de la comunitat educativa- els
manifesten així:
1.
Que permeti
que l'infant actuï, que sigui actiu en els diferents aspectes del seu
desenvolupament físic, afectiu, cognitiu, social,...
L'infant no és un envàs receptor,
és el protagonista dels seus desenvolupaments. Entenem que la passivitat, la no
actuació no hauria de formar part de cap procés educatiu.
2.
Que fomenti
que l'infant s'expressi amb llibertat
Qualsevol forma d'expressió, sense
restriccions. Confiem en la paraula dels infants i cal escoltar-los.
3.
Que promogui
el treball cooperatiu entre iguals
Posar en comú, compartir, acceptar a
l'altre i conviure són el contingut que
volem posar en valor en aquest criteri.
4.
Que afavoreixi
la significativitat i la
funcionalitat dels aprenentatges i dels seus processos
Entenent que qualsevol procés
d’aprenentatge dels infants (i les persones) està vinculat a la pròpia
experiència.
5.
Que respecti
a l'infant com a persona subjecte de dret
Atenent i respectant els ritmes i
els processos diferents i individuals.
Acceptant i entenent que els drets
es sostenen des de la responsabilitat i el compromís de les persones -infants i
adults-.
6.
Que promogui
el gust per l'estètica i l'art
En qualsevol de les seves
expressions. El gust de les coses petites, per descobrir aspectes nous i
diferents en la manera de fer-les. Donar espai a la creativitat i la
imaginació.
7.
Que contempli
una ètica de l'educació fonamentada en la justícia social i l'equitat, la
llibertat i en la pluralitat, així com el respecte individual i col·lectiu
El reconeixement de la
individualitat que forma part essencial d’allò que és col·lectiu. Que passa ser
el valor i la riquesa de la diversitat i el bé comú i públic.
8.
Que entengui
i interpreti l'espai, el temps, els materials, ... com a indicadors educatius
claus d'atenció a la diversitat.
Són eines bàsiques i aliades en el
procés d’aprenentatge dels infants, així com generadores d’un ambient
privilegiat per a la construcció de coneixement.
Com
ens definim?
Som una ESCOLA PÚBLICA que acull i
atén a les persones -infants, famílies i mestres- que compartiran i conviuran
en un espai i un entorn concret els seus temps de vida, de creixement i
d'aprenentatges.
Considerem que en el centre (els
protagonistes actius) d'aquesta vida a l'escola hi són les nenes i els nens
perquè entenem que l'INFANT és una persona subjecte de drets. Alguns d'aquest,
són els drets que tot infant té a ser ESCOLTAT I RESPECTAT, i a tenir una
EDUCACIÖ DE QUALITAT. Aconseguir-ho és la nostra prioritat professional.
LA PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA, LA
TRANSPARÈNCIA i LA CONFIANÇA en la gestió i les actuacions de tot tipus que
tenen lloc a l'escola són alguns dels
fonaments sobre els quals construïm el PROJECTE EDUCATIU de la nostra escola
pública ELS PINETONS.
Tenim la ferma voluntat de caminar
endavant, fent un PROCÉS COMPARTIT amb els infants, les famílies i l'equip de
mestres. Un camí divers i ric que serà un reflex -sens dubte- de l'actual societat catalana.
Valorem que la base de la nostra
acció educativa ha de ser la pròpia REFLEXIÓ, entesa com a DEBAT PEDAGÒGIC, sobre el que fem i que ens
permet modificar aspectes per aportar millores substancials en el contingut i en
la forma. Tenim una voluntat d'acció, de pràctica educativa a l'escola que es
renova.
Tenim la seguretat que, incidint en
la millora de la QUALITAT DE L'EDUCACIÓ
dels nostres infants podrem contribuir en la construcció d'un futur més
just i equitatiu per a les persones.
Entenem que només amb el COMPROMÍS
PROFESSIONAL i compartint amb famílies i infants aquest PROJECTE EDUCATIU,
podrem vetllar perquè esdevingui realitat.
Equip
de mestres
Escola
pública ELS PINETONS
Ripollet