EIXOS DEL PROJECTE EDUCATIU

EIXOS DEL PROJECTE EDUCATIU

L'escola pública ELS PINETONS s'explica com a una gran comunitat que acull i acompanya a les persones que són part de la mateixa, tant infants com adults. Des de la complexitat de la convivència diària i l'aprenentatge compartit.

Som una escola dita de 3 línies (vol dir que de cada edat/nivell hi ha 3 grups), per molt que -des de l'equip de mestres- mai ho expressem en aquests termes, sinó que ens construïm com a tres escoles compartint un mateix PROJECTE EDUCATIU. 

En qualsevol cas, l'escola pública ELS PINETONS és una escola gran que té una ferma voluntat de ser una GRAN ESCOLA on atendre educativament amb qualitat i dignitat a la infància dels 3 anys als 12 anys és l'objectiu fonamental de la nostra acció docent.

Tal vegada, per millorar les relacions i les interaccions d'aquestes nenes i nens, així com dels processos d'aprenentatges que desenvolupen, hem organitzat l'escola en TRES ESCOLES PETITES (AIRE, TERRA, AIGUA) en el marc d'un mateix PROJECTE EDUCATIU, promovent una identitat pròpia en el ser i en el fer de cadascuna de "les escoletes".

El Projecte Educatiu de l’escola pública ELS PINETONS es construeix des d’uns eixos vertebradors que inspiren l’acció educativa de l’equip de mestres, i es concreten així:

concepte i cultura d'infància
confiança
respecte
compromís
participació democràtica
transparència i comunicació
escola pública
ensenyar i aprendre
educació de qualitat

Els criteris, recursos i estratègies metodològiques  que es despleguen des d’aquests eixos vertebradors a l'escola estan concebuts per fer-ne una reflexió i anàlisi davant de cada situació o proposta d'intervenció educativa. Entenem que el més important en les  relacions educatives són el criteris que fem servir i el perquè els fem servir en cada moment.


Considerem  que aquests fonaments, que inspiren la vida i l'acció educativa  de l'equip de mestres a la nostra escola, expressen amb claredat l'educació de qualitat que compartim amb infants i famílies -com a part de la comunitat educativa- els manifesten així:

1. Que permeti que l'infant actuï, que sigui actiu en els diferents aspectes del seu desenvolupament físic, afectiu, cognitiu, social,...
L'infant no és un envàs receptor, és el protagonista dels seus desenvolupaments. Entenem que la passivitat, la no actuació no hauria de formar part de cap procés educatiu.

2. Que fomenti que l'infant s'expressi amb llibertat
Qualsevol forma d'expressió, sense restriccions. Confiem en la paraula dels infants i cal escoltar-los.

3. Que promogui el treball cooperatiu entre iguals
Posar en comú, compartir, acceptar a l'altre i conviure són el  contingut que volem posar en valor en aquest criteri.

4. Que afavoreixi la significativitat i la funcionalitat dels aprenentatges i dels seus processos
Entenent que qualsevol procés d’aprenentatge dels infants (i les persones) està vinculat a la pròpia experiència.

5. Que respecti a l'infant com a persona subjecte de dret
Atenent i respectant els ritmes i els processos diferents i individuals.
Acceptant i entenent que els drets es sostenen des de la responsabilitat i el compromís de les persones -infants i adults-.

6. Que promogui el gust per l'estètica i l'art
En qualsevol de les seves expressions. El gust de les coses petites, per descobrir aspectes nous i diferents en la manera de fer-les. Donar espai a la creativitat i la imaginació.

7. Que contempli una ètica de l'educació fonamentada en la justícia social i l'equitat, la llibertat i en la pluralitat, així com el respecte individual i col·lectiu
El reconeixement de la individualitat que forma part essencial d’allò que és col·lectiu. Que passa ser el valor i la riquesa de la diversitat i el bé comú i públic.

8. Que entengui i interpreti l'espai, el temps, els materials, ... com a indicadors educatius claus d'atenció a la diversitat.
Són eines bàsiques i aliades en el procés d’aprenentatge dels infants, així com generadores d’un ambient privilegiat per a la construcció de coneixement.

Com ens definim?

Som una ESCOLA PÚBLICA que acull i atén a les persones -infants, famílies i mestres- que compartiran i conviuran en un espai i un entorn concret els seus temps de vida, de creixement i d'aprenentatges.

Considerem que en el centre (els protagonistes actius) d'aquesta vida a l'escola hi són les nenes i els nens perquè entenem que l'INFANT és una persona subjecte de drets. Alguns d'aquest, són els drets que tot infant té a ser ESCOLTAT I RESPECTAT, i a tenir una EDUCACIÖ DE QUALITAT. Aconseguir-ho és la nostra prioritat professional.

LA PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA, LA TRANSPARÈNCIA i LA CONFIANÇA en la gestió i les actuacions de tot tipus que tenen lloc  a l'escola són alguns dels fonaments sobre els quals construïm el PROJECTE EDUCATIU de la nostra escola pública ELS PINETONS.

Tenim la ferma voluntat de caminar endavant, fent un PROCÉS COMPARTIT amb els infants, les famílies i l'equip de mestres. Un camí divers i ric que serà un reflex  -sens dubte- de l'actual societat catalana.

Valorem que la base de la nostra acció educativa ha de ser la pròpia REFLEXIÓ, entesa com  a DEBAT PEDAGÒGIC, sobre el que fem i que ens permet modificar aspectes per aportar millores substancials en el contingut i en la forma. Tenim una voluntat d'acció, de pràctica educativa a l'escola que es renova.

Tenim la seguretat que, incidint en la millora de la QUALITAT DE L'EDUCACIÓ  dels nostres infants podrem contribuir en la construcció d'un futur més just i equitatiu per a les persones.

Entenem que només amb el COMPROMÍS PROFESSIONAL i compartint amb famílies i infants aquest PROJECTE EDUCATIU, podrem vetllar perquè esdevingui realitat.









Equip de mestres
Escola pública ELS PINETONS
Ripollet